L'Ajuntament de València ha anunciat que ampliarà fins als 45 anys l'accés prioritari a un habitatge de lloguer assequible. Així ho ha explicat l'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, que ha actualitzat la normativa i directrius del Pla + Habitatge i ha informat d'un nou paquet de mesures estratègiques.
Segons Catalá, aquest nou model es basa en tres eixos: “Més habitatge assequible per als habitants de València, més oferta per reduir els preus i reformes normatives per adaptar el Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) a una ciutat del segle XXI”.
La primera mesura ja anunciada és ampliar 10 anys l'edat màxima per poder accedir a un habitatge de lloguer assequible fins als 45 anys. Aquest canvi s'ha promogut per "fer front a la nova realitat social", segons ha declarat l'alcaldessa, que ha lamentat que "la dificultat per accedir a un habitatge està provocant que l'edat per emancipar-se sigui cada cop més tardana".
"En reconèixer els veïns de fins a 45 anys com a subjectes de protecció preferent, es garanteix que un sector molt més ampli de la classe mitjana i treballadora pugui accedir a habitatges públics i es protegeix el desenvolupament dels seus projectes vitals a la ciutat", ha culminat Catalá.
Mínim de 7 anys empadronats a València
Una altra mesura anunciada per l'alcaldessa és la implantació d'un requisit d'arrelament en els criteris d'adjudicació d'habitatge, pel qual es donarà prioritat als ciutadans que portin, com a mínim, set anys empadronats a la ciutat.
"Volem donar oportunitats als que han construït el seu projecte de vida a la nostra ciutat, per la qual cosa els veïns que demostrin un vincle estable i durador amb el municipi (amb un mínim de set anys empadronats a la ciutat) podran inscriure's al registre de demandants d'habitatge assequible", ha anunciat l'alcaldessa, que ha subratllat que "amb aquest llindar, l'Ajuntament garanteix que el parc públic d'habitatges es destini prioritàriament a qui ha apostat per València a llarg termini, de manera que s'enforteixen la cohesió social i la identitat dels nostres barris”.
Per abaixar els preus cal augmentar l'oferta
En paral·lel, l'alcaldessa valenciana s'ha centrat en l'oferta, assegurant que incrementant-la és l'única manera per baixar els preus de l'habitatge. Per això, María José Catalá ha reivindicat una mesura ja anunciada, es tracta de la posada en marxa de l'Agència Municipal de Lloguer "amb l'objectiu de mobilitzar els habitatges buits de la ciutat que no surten al mercat, moltes vegades per por de la inquiocupació".
La nova entitat permetrà accedir a pisos de lloguer a un preu fins a un 20 % per sota del mercat. "Aquest Ajuntament vol donar seguretat als propietaris i fer que els veïns puguin tenir una llar", ha subratllat l'alcaldessa, que ha explicat el funcionament de l'Agència: "Els propietaris tindran la seguretat que cobraran el lloguer a final de mes perquè l'Ajuntament els garantirà l'assegurança de cobrament".
Canvi d'ús: de dotacional a residencial
L'Ajuntament de la ciutat també ha anunciat que es destinaran diverses parcel·les d'ús educatiu, que sumen una superfície superior als 500.000 m2, a la construcció d'habitatges protegits mitjançant la inversió pública i la col·laboració publicoprivada. L'objectiu d'aquest canvi és que els habitatges siguin destinats majoritàriament a joves.
D'altra banda, l'alcaldessa ha avançat que se signaran convenis de responsabilitat social amb el sector privat per reservar una quota del residencial en règim de protecció. "D'aquesta manera, l'Administració actua com a pont perquè el sector privat contribueixi a reduir la llista d'espera residencial", ha subratllat l'alcaldessa, que ha reclamat "l'ajuda del sector privat per donar resposta a la llista de demandants que té l'Ajuntament".
Augment de la densitat de les promocions
Amb l'objectiu d'incrementar el parc residencial de la ciutat, l'Ajuntament ha decidit augmentar la densitat de les futures promocions residencials, passant dels 75 habitatges per hectàrea que marca el Pla General de la ciutat avui, fins als 140 habitatges per hectàrea.
Així mateix, "facilitarem la segregació i divisió d'habitatges de grans dimensions, específicament en immobles construïts al segle XX que tinguin la particularitat de tenir doble accés". "Es tracta d'augmentar l'oferta residencial aprofitant el patrimoni ja construït sense consumir nou sòl", ha manifestat Catalá.
En aquest context, l'alcaldessa ha recordat també la decisió de facilitar la reconversió de baixos turístics en habitatges, sempre que compleixin les condicions d'habitabilitat, cosa que permetrà guanyar uns 2.000 nous habitatges per a ús residencial, segons les dades de l'Ajuntament.
María José Catalá ha conclòs la intervenció subratllant: "La millor recepta per millorar l'accés a l'habitatge és construir habitatges". A més, ha assegurat que sol·licitarà al Govern central que aixequi immobles públics als solars de titularitat estatal paralitzats que, segons les dades del consistori, tenen capacitat per acollir 800 nous habitatges.



